راهکارهای بهبود Mobile-First Indexing

الگوریتم Mobile First Index چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

گوگل همواره مهم‌ترین دغدغه خود را بهبود تجربه کاربران از جستجو در آن می‌داند، این دغدغه برآورده نمی‌شود مگر اینکه سایت‌های معرفی‌شده در نتایج جستجوی گوگل بتوانند تجربه کاربری خوبی ایجاد کنند. قبل از اینکه عمیق‌تر به الگوریتم Mobile-First Index بپردازیم، درک اینکه چرا گوگل اهمیت زیادی برای جستجوی موبایل قائل است، ضروری است. طی چند سال گذشته، تغییر قابل توجهی در رفتار کاربران رخ داده است، به طوری که کاربران بیشتر و بیشتری برای مرور اینترنت به تلفن‌های هوشمند خود متکی هستند. بر اساس گزارش‌های اخیر، بیش از 55 درصد از جستجوهای اینترنتی بر روی دستگاه‌های تلفن همراه انجام می‌شوند و برخی از صنایع حتی نرخ جستجوی تلفن همراه بالاتری را تا 85 درصد تجربه می‌کنند. این تغییر در رفتار کاربر، گوگل را مجبور کرده است تا الگوریتم‌های خود را برای اطمینان از بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها برای دستگاه‌های تلفن همراه تطبیق دهد. اطمینان حاصل کنید که فیلم‌ها و تصاویر را در مکانی مناسب برای یافتن نسخه موبایل صفحات خود قرار داده‌اید.

این فریم‌ورک‌ها شامل کلاس‌ها و کامپوننت‌های آماده‌ای هستند که به شما کمک می‌کنند به سرعت طراحی ریسپانسیو سایت خود را ایجاد کنید. در این مقاله به الگوریت فرد گوگل، اهداف و پیامدهای آن برای صاحبان وب سایت و بازاریابان خواهیم پرداخت. اطمینان حاصل کنید که عناوین و توضیحات متا در هر دو نسخه سایت شما یکسان هستند. می‌توانید از ابزارهایی مانند Google Mobile-Friendly Test و Google PageSpeed Insights استفاده کنید تا بفهمید وب‌سایت شما برای این الگوریتم بهینه شده است یا خیر. سایت خود را طوری بهینه سازی کنید که خزنده به راحتی بتواند آن را پیدا کند و شما نیز راحتتر بتوانید لینکهای بیشتری را ایندکس کنید. جهت اطلاع و دریافت مشاوره بهترین خدمات آژانس دیجیتال مارکتینگ نارینگ همین الان با ما کارشناسان ما تماس بگیرید.

اگر نسخه موبایل یک سایت از نظر سرعت، طراحی و محتوا بهینه نباشد، حتی یک سایت با نسخه دسکتاپ بسیار قوی نیز ممکن است رتبه مطلوبی نداشته باشد. الگوریتم Mobile-First Index یک تغییر دهنده بازی در دنیای بهینه سازی موتورهای جستجو و الگوریتم های گوگل است. از آنجایی که مرور تلفن همراه در حال افزایش است، کسب و کارها باید سایت‌های خود را برای کاربران تلفن همراه سازگار و بهینه کنند. گوگل با اولویت‌بندی نسخه موبایلی وب‌سایت‌ها برای فهرست‌بندی و رتبه‌بندی، قصد دارد بهترین تجربه کاربری ممکن را به جستجوگران تلفن همراه خود ارائه دهد. با دنبال کردن مراحل بهینه‌سازی که در این راهنما بیان شده است، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که وب‌سایت شما آماده پیشرفت در عصر موبایل محور است.

این بدان معناست که وب‌سایت‌هایی که مرور یکپارچه تلفن همراه و طراحی واکنش‌گرا را ارائه می‌دهند، احتمالاً در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارند. با الگوریتم موبایل فرست ایندکس، گوگل قصد دارد نتایج جستجوی خود را با تنظیمات برگزیده کاربر تراز کند و وب‌سایت‌های مرتبط و کاربرپسند را در اختیار جستجوگران موبایل قرار دهد. الگوریتم Mobile First Index برای در اولویت قراردادن ایندکس نسخه موبایل سایت‌ها توسط گوگل ارائه شد. این الگوریتم در واقع پیامی بود برای وب‌مسترها تا به نسخه موبایل سایتشان توجه نشان دهند و حتی آن را بیشتر از نسخه دسکتاپ مورد توجه قرار دهند. توجه به این نکته مهم است که الگوریتم موبایل فرست ایندکس نسخه های دسکتاپ وب سایت‌ها را کاملاً نادیده نمی‌گیرد.

همچنین می‌بینید صفحات کش‌شده از سایت‌تان، بیشتر صفحاتی از نسخه موبایل آن هستند. با انجام این اقدامات می‌توانید سایت خود را برای الگوریتم موبایل فرست ایندکس بهینه‌سازی کنید و اطمینان حاصل کنید که سایتتان هم در نسخه موبایل و هم در دسکتاپ عملکرد خوبی دارد. روز به روز بر تعداد کاربرانی از موبایل و نسخه موبایلی سایت ها استفاده می کنند رو به افزایش است. افزایش میزان استفاده از موبایل برای جستجو در اینترنت باعث شده است که گوگل وارد عمل شود و از الگوریتم اولویت با نسخه موبایل برای ایندکس سایت ها استفاده کند. برای اینکه پاداش خود را از این الگوریتم بگیرید، باید روی ارائه یک تجربه یکسان برای کاربران دسکتاپ و موبایل تمرکز کنید. ایده هایی مثل قرار دادن محتوای کمتر در نسخه موبایل با تاثیرات منفی این الگوریتم همراه خواهد بود.

حتماً بررسی کنید که این کدها در هر دو نسخه موبایل و دسکتاپ به‌درستی نمایش داده شوند و جابجا نشوند. سایت‌هایی که تجربه کاربری بهتری در موبایل ارائه می‌دهند، شانس بیشتری برای کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو دارند. این تغییرات نه تنها بر seo سایت تأثیر می‌گذارد، بلکه نشان‌دهنده تغییرات گسترده‌تری در رفتار کاربران و نحوه استفاده آنها از وب است. بنابراین، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و طراحان وب‌سایت‌ها باید به دقت به این تغییرات توجه کرده و استراتژی‌های خود را مطابق با الگوریتم Mobile First Index تنظیم کنند. همه سایت‌ها باید برای تجربه کاربری بهتر در موبایل بهینه شوند تا بتوانند در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی کسب کنند. میزان استفاده از موبایل برای انجام اکثر کارهای اینترنتی و وب گردی، روز به روز در حال افزایش است و گوگل نیز بی توجه از کنار این مسئله رد نشده است.

به این معنی که گوگل از نسخه موبایل محتوای یک سایت برای نمایه سازی و رتبه بندی استفاده می کند. قبل از راه اندازی سایت بسیاری از طراحان ابتدا نمونه بصری از نسخه دسکتاپ را در نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و ادوبی ایکس دی پیاده سازی می‌کردند به قولی طراحی UI انجام می‌دادند. اما با ورود الگوریتم موبایل موضوع مهمی تحت عنوان Mobile First Design در طراحی مطرح شد. امروزه دست هر فردی یک موبایل هوشمند می بینید، از بچه ها گرفته تا افراد پیر. تکنولوژی تا حدی پیشرفت کرده است که حتی وقتی مریض می شویم، ابتدا علائم را در اینترنت سرچ کرده و سپس به دکتر مراجعه می کنیم.

بنابراین اگر تاکنون برای کاربرانی که از طریق تلفن هوشمند به وب سایت شما راه می یابند برنامه ای نداشته اید لازم است هرچه سریعتر اقدام کنید، در غیر اینصورت جایگاه خود در گوگل را از دست خواهید داد. الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا mobile-first index یکی از الگوریتم‌های نسبتا جدید گوگل است. در سال‌های گذشته اغلب جستجوها در گوگل و سایر موتورهای جستجو، از طریق تلفن‌های همراه انجام شده است. خوب است بدانید، هنگام طراحی وب سایت استفاده از AMP یا صفحات موبایلی پر شتاب که باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی‌های تلفن همراه می‌شود هم می‌تواند به ارتقای ایندکس موبایل کمک کند. همچنین رعایت استانداردهای وب اپلیکیشن های پیش رونده PWA می‌تواند در افزایش سرعت لود صفحات تاثیر بسیاری داشته باشد. وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده وب سایت‌هایی هستند که قابلیت‌های یک نرم افزار را دارند و می‌توانند به افزایش رضایتمندی کاربران که هدف نهایی mobile first indexing است کمک کنند.

اگر از دیتا هایلایتر استفاده می‌کنید‌، آن را در نسخه موبایلی سایت‌تان هم نمایش دهید. قبلاً، اگر محتوا به‌طور پیش‌فرض در تلفن همراه نمایش داده نمی‌شد، گوگل آن را نادیده می گرفت. این وضعیت با mobile-first indexing تغییر کرد و اکنون گزینه های طراحی بیشتری مانند تب های محتوایی در اختیار شما قرار دارد. معمولاً بین نحوه نمایش یک سایت در تلفن همراه در مقابل دسکتاپ تفاوت هایی وجود دارد. این به این دلیل است که در اندازه کوچک صفحه موبایل، نمایش همه چیز از یک سایت دسکتاپ دشوارتر است.

ایمیل خود را وارد کنید تا از جدیدترین اخبار و مقالات حوزه دیجیتال مارکتینگ مطلع شوید. برای آشنایی بیشتر با اصطلاحات سئو و مفاهیم کلیدی این حوزه، پیشنهاد می‌کنم این مقاله جامع از مهام را حتماً مطالعه کنید. اگر می‌خواهید با خیال راحت خدمات سئو سایت را به یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید، کافیست همین حالا روی لینک زیر کلیک کنید. برای این کار ابزارهای مختلفی در اینترنت وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

اما روش دیگری که بیشتر مرسوم است استفاده از طراحی سایت واکنش‌گرا یا ریسپانسیو است. در سایت‌های واکنش‌گرا، کدهای html صفحه به شکلی بهینه می‌شوند که مناسب نمایش در گوشی‌های موبایل هم باشند. برای بهینه‌سازی طراحی سایت بر اساس الگوریتم Mobile First Index باید به شکلی سایت خود را طراحی کنید که کلیه المان‌های صفحات سایت در نسخه موبایل به خوبی نمایش داده شود. از آنجا که صفحه گوشی کوچک‌تر از صفحه کامپیوتر یا لپ‌تاپ است، باید راه حلی برای نمایش المان‌ها در گوشی موبایل در نظر بگیرید که کاربران موبایلی نیاز به اسکرول‌ کردن صفحه به چپ و راست نداشته باشند. اگر ترافیک ورودی سایت‌تان از ربات‌های خزنده موتور جستجو را بررسی کنید، از زمان معرفی الگوریتم Mobile First Index افزایش معناداری در ترافیک ربات‌های موبایلی را مشاهده خواهید کرد.

برای موفقیت در دنیای آنلاین، درک مفاهیم کلیدی مانند سئو چیست، دیجیتال مارکتینگ چیست و بازاریابی محتوا چیست ضروری است، زیرا این استراتژی‌ها پایه‌های اصلی جذب ترافیک و افزایش درآمد کسب‌وکارها هستند. اما هدف گوگل ترساندن نبود؛ بلکه می‌خواست وبمسترها را به ایجاد سایت‌های موبایل‌فرندلی (Mobile Friendly) تشویق کند. گوگل با “Mobilegeddon” آغاز کرد و این مسیر را با الگوریتم “Mobile First Index” ادامه داد. در این مقاله، آخرین تغییرات گوگل درباره Mobile-First Indexing و Core Web Vitals را بررسی می‌کنیم و بهترین استراتژی‌های سئو در 2025 را معرفی خواهیم کرد. استفاده از منو همبرگری و دکمه‌های بزرگ و قابل لمس برای کاربران موبایل بسیار موثر است. در اینجا چند نکته و روش جهت بهینه سازی سایت برای Mobile-First Index گوگل آورده شده است!

دیجی کالا برای نمایش سایت در نسخه موبایل و دسکتاپ از مدل داینامیک سروینگ استفاده می‌کند. سایت شما وقتی در تلفن همراه نمایش داده می‌شود، باید دارای محتوای مشابه آن روی دسکتاپ باشد. گوگل در اینجا هشدار می‌دهد که اگر عمدا محتوای کمتری روی صفحه موبایل نسبت به صفحه دسکتاپ دارید‌، باید پیش‌بینی کنید که هنگام ایندکس شدن آن صفحه‌، ترافیک خود را از دست می‌دهید. حتی اگر سایتتان از نظر الگوریتم Mobilegeddon و سایر ابزارها به‌عنوان یک سایت ریسپانسیو شناخته شود، تجربه کاربر می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل، برای اطمینان بیشتر پیشنهاد می‌شود بعد از هر تغییر در سایت، خودتان با موبایل یا تبلت به آن سر بزنید و تجربه کاربری را به دقت بررسی کنید.

در واقع، تاکید گوگل این است که تجربه کاربری در موبایل و دسکتاپ یکی باشد. اگر در مورد الگوریتم موبایل فرست ایندکس یا هر موضوع دیگری سؤالی دارید، در بخش نظرات زیر با ما در میان بگذارید. همچنین در صورت مفید بودن مقاله میتوانید با اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی از ما حمایت کنید. وقتی گوگل در سال ۲۰۱۵ الگوریتم جدیدی برای رتبه‌بندی سایت‌ها در موبایل معرفی کرد، متخصصان سئو به آن لقب “Mobilegeddon” یا “آخرالزمان موبایلی” دادند. این نام از ترکیب “آرماگدون” و “موبایل” آمده و نشان‌دهنده نگرانی بزرگی بود که در دنیای دیجیتال ایجاد شد. دقت کنید که این بدان معنا نیست که گوگل در حال ایجاد یک فهرست جداگانه برای اولین بار در تلفن همراه است.

برای یافتن هر گونه خطای موبایل فرست ایندکس گوگل، دائماً نیاز به نظارت بر کنسول جستجو دارید. هر گونه خطای موبایل باید به سرعت برطرف شود تا به سئوی وب سایت شما آسیب نرساند. به طور منظم گزارش های Core Web Vitals را در کنسول جستجو بررسی کنید تا مراقب این موضوع باشید. این موضوع تا زمان همه‌گیری ویروس کرونا ادامه داشت و به دلیل این بیماری، زمان آن تا مارس ۲۰۲۱ عقب افتاد. با این وجود‌، گوگل پیش از این به طور خودکار ۷۰ درصد از وب‎سایت‌ها را به الگوریتم موبایل فرست ایندکس منتقل کرده بود.

الگوریتم Mobile First Indexing در سال 2015 با هدف نمایش صحیح وب سایت‌ها در موبایل‌ها پیاده سازی شد. با توجه به افزایش تعداد جستجوها از طریق تلفن همراه، از سال 2018 نسخه موبایل برای گوگل اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد. به این ترتیب گوگل برای رتبه دهی سایت‌ها، ابتدا نسخه موبایل و سپس دسکتاپ را مورد بررسی قرار می‌دهد. ممکن است فکر کنید طبق الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل وب‌سایت شما نسبت به نسخه دسکتاپ آن برتری پیدا می‌کند. Mobile first index به معنی این است که گوگل در وهله اول برای ایندکس و رتبه بندی از نسخه موبایل صفحه استفاده می کند. پس اگر در وبسایت خود URL های جدایی را برای موبایل و دسکتاپ در نظر گرفته اید، گوگل URL موبایل را به کاربران موبایل و URL دسکتاپ را به کاربران دسکتاپ نشان می دهد.

کنار گذاشتن مواردی مانند شرکت در ایمیل، از نظر سئو کار مهمی نخواهد بود، اما حذف موارد صرفاً به این دلیل که شخصی احساس می‌کند برای موبایل خیلی طولانی است، می‌تواند تأثیر منفی داشته باشد. اگر محتوای یکسان را در نسخه موبایل و دسکتاپ سایت پیاده سازی کنید، خیالتان از بابت بروزرسانی الگوریتم‌های گوگل راحت خواهد شد. جالب است بدانید تغییرات الگوریتم‌های گوگل هم به نوبه خود تأثیرات زیادی بر بخشی از زندگی ما می‌گذارند. با توجه به گسترش روز افزون استفاده کاربران تلفن های هوشمند از موتورهای جستجو، خزش Mobile First Index در اولویت کار گوگل قرار گرفته و اجرای آن می تواند جستجو در موبایل را متحول کند. نخیر، صفحاتی که نسخه موبایل ندارند، می توانند ایندکس شوند چون بر روی موبایل کار می کنند.

هیچ فضایی برای چیزهایی مانند نوارهای کناری یا مگا منوها وجود ندارد، بنابراین سایت‌های تلفن همراه اغلب قسمت‌هایی از محتوای موجود در سایت‌های دسک‌تاپ را حذف یا پنهان می‌کنند. به دلیل افزایش چشمگیر تعداد کاربران موبایل در مقایسه با کاربران دسکتاپ گوگل تصمیم گرفت این الگوریتم را راه اندازی کند. گوگل اکنون از یک خزنده مبتنی بر گوشی هوشمند برای خزیدن و فهرست کردن وب سایت شما استفاده می کند. با توجه به مطالب بالا، دریافتیم که داشتن یک نسخه مناسب موبایل برای سایت مزیت محسوب شده و بازدید ها را بیشتر می کند. همچنین همیشه باید با تغییرات جلو آمده، سایت را مرتبا بهبود داده و طبق خواسته کاربران تغییر دهیم.

دقیقاً الگوریتم پاندا، پنگوئن، مرغ مگس خوار، کبوتر و بقیه الگوریتم‌های گوگل اول سایت‌های انگلیسی زبان را تحت تاثیر قرار دادند. آیا الگوریتم موبایل برای زبان فارسی پیاده سازی شده است؟ طبق بررسی‌ها در سال 2024 حدود 59% از سایت‌ها به زبان انگلیسی، 5.3% به زبان روسی و 4.3 نیز به زبان اسپانیایی پیاده سازی شده است. پس اولویت دادن به نسخه موبایل یک وبسایت و ایندکس آن قبل از نسخه دسکتاپ کار بسیار منطقی و هدفمندی است. الگوریتم Mobile-First Index یک تغییر مهم در نحوه ایندکس کردن و رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها توسط گوگل است. بررسی کنید که آیا hreflang به درستی در نسخه های موبایل و دسکتاپ وب سایت شما پیاده سازی شده است یا خیر. یک نکته خاص که گوگل به آن اشاره می‏کند، این است که مطمئن شود هدرهای سایت شما در نسخه موبایلی با نمونه دسکتاپی آن مطابقت دارد.

این الگوریتم گوگل فرآیند استفاده از نسخه موبایل یک وب سایت برای فهرست بندی و رتبه بندی را در اولویت قرار می دهد. علاوه بر این سئوی سایت‌ها هم کاملاً مطابق با اصول این الگوریتم انجام می‌شود. اطمینان حاصل کنید که تمامی محتوای نسخه دسکتاپ، در نسخه موبایل هم موجود باشد. الگوریتم Mobile First Index ابتدا نسخه موبایل سایت شما را ایندکس می‌کند؛ بنابراین، اگر محتوای نسخه موبایل کمتر از نسخه دسکتاپ باشد، اثر آن بر رتبه‌بندی شما به شدت کاهش خواهد یافت. Mobile-First Indexing به این معنی است که گوگل ابتدا نسخه موبایلی یک سایت را برای ایندکس و رتبه‌بندی بررسی می‌کند، نه نسخه دسکتاپ. پس از ایندکس کردن، گوگل صفحات شما را بر اساس الگوریتم‌های خود رتبه‌بندی می‌کند.


https://seohacker.academy/product/seo-course-gray-hat-mastering/